Selectează o Pagină
Silviu Scrob: Sibiul infrastructura si culturala @FocusAgency

Sibiul și infrastructura culturală. Un destin care se scrie acum

Silviu Scrob

aprilie 27, 2021

În perioada 18 – 20 iunie 2020 s-a desfășurat cea de-a treia ediție a evenimentului „Therme Forum. Teatru și Arhitectură”, organizat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) în parteneriat cu ARUP și Therme Group. Ediția din acest an a evenimentului, organizată sub tema „Puterea de a crede: cum pot mediul construit și tehnologia împuternici artiștii să modeleze lumea în care trăim?”, a avut loc online pe site-ul oficial al FITS, dar și pe pagină de Facebook a Festivalului.

Therme Forum face parte dintr-o platformă internațională (Therme ART), cu un program care se întinde pe toată durata anului și care are ca scop extinderea conversației despre artă, arhitectură și viitorul mediilor noastre urbane în beneficiul fizic și spiritual al oamenilor. https://therme.art/

Am urmărit toate aceste evenimente și mărturisesc că urmăresc cu interes toate activitățile legate de apropiata investiție a Primăriei Municipiului Sibiu în “Centrul de Conferințe și Spectacole” din mai multe motive.

Printre motivele personale se numără faptul că am întrerupt organizarea Mozaic Jazz Festival pentru că nu am găsit în Sibiu niciun spațiu cu adevărat adecvat pentru găzduirea unui festival internațional. Spun acest lucru cu tristețe și în cunoștință de cauză. Cunosc toate spațiile posibile din Sibiu și am fost implicat în organizarea a mii de spectacole în toate aceste spații. Cu Mozaic Jazz Festival am încercat Casa de Cultură a Sindicatelor, Teatrul Gong, Sala Thalia și Redal Expo și am ajuns la aceeași tristă concluzie.

Un alt motiv personal ar fi acela că începând cu anul 2003 (când am început colaborarea cu FITS pentru producția tehnică a spectacolelor participante) am muncit enorm pentru a descoperi și transforma diferite spații destinate găzduirii de spectacole și a aduce Sibiul la statutul de oraș cultural. Uitându-mă în arhivă, la evoluția spațiilor în care FITS a prezentat spectacole, constat că în anul 2003 existau 14 spații care găzduiau spectacole, în 2004 am reușit să activăm 22 de spații, în 2007 au fost 31 de spații care au găzduit spectacole, iar de-a lungul anilor am implementat evenimente în peste 60 de spații din Sibiu, conform documentării din arhivă personală. Da, am un fișier unde centralizez documentație despre diferite spații de evenimente din toată țară, iar fișierul destinat Sibiului conține peste 60 de spații în care de-a lungul anilor am organizat evenimente și am păstrat schițe, poze, planuri cu diferite configurări pentru diferite evenimente etc. Mare parte din aceste spații le-am documentat începând cu anul 2006 când am fost cooptat în echipa de coordonare și implementare a Programului Sibiu Capitală Culturală a Europei 2007, unde am fost implicat într-o serie de demersuri care au avut ca scop crearea de spații și infrastructură necesară pentru găzduirea evenimentelor și spectacolelor din programul anului 2007.

Un alt motiv este simțul civic și spiritul comunitar care mă îndeamnă la un raționament puțin mai complex pentru a clarifica o serie de informații legate de tema construirii așa-numitului Centru de Conferințe și Spectacole. Dacă ne gândim puțin la istoria acestui oraș putem trage concluzia că singura clădire construită special cu destinația de a găzdui spectacole și evenimente este Casa de Cultură a Sindicatelor, construită între 1969 – 1973. Și asta nu era o inițiativa locală, mărturie stau celelalte Case de Cultură ale Sindicatelor construite în toată țara.

Toate celelalte clădiri care astăzi sunt instituții culturale sau spații care găzduiesc evenimente și spectacole au avut alte destinații / utilizări în construcția inițială. Inclusiv actuală Sala Thalia se află într-un spațiu care a fost construit în secolul XVI ca parte din fortificațiile de apărare ale orașului – Turnul Gros. Acest spațiu a fost preluat de Martin Hochmeister, care între 1787 și 1788 a amenajat acolo un teatru orășenesc, primul teatru de pe teritoriul actual al României și unul dintre primele din Europa de Est. Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu sălășluiește în fosta clădire a cinematografului Apollo, inaugurată în 1937,  Teatrul Gong se află într-o clădire construită în 1937 ca sală de sport pentru Gimnaziul Evanghelic, iar diferitele scene care se mai găsesc prin diferite clădiri (Biblioteca ASTRA – sediul vechi, Casa Armatei, Liceul Brukenthal etc.) fac parte din clădiri cu diverse destinații și utilizări și nu le putem considera clădiri care în ansamblul lor să fi fost construite special cu destinația de a găzdui spectacole și evenimente. Mai mult decât atât, nu cunosc niciun demers recent care să fi produs în România o nouă clădire cu destinația găzduirii de spectacole și evenimente.

Gândindu-mă la toate acestea nu pot să nu constat oportunitatea pe care Sibiul o are ca sub inițiativa și asumarea locală, să construiască prima clădire destinată spectacolelor și evenimentelor din istoria acestui oraș. Modul în care va fi abordată și va arată această construcție va influența enorm Sibiul în deceniile următoare.

La această ediție a evenimentului „Therme Forum. Teatru și Arhitectură”, desfășurată sub forma unor discuții sau conferințe online au participat câteva personalități care modelează diferite instituții sau organisme cu renume mondial și reprezentanți ai instituțiilor și autorităților locale:

  • Louise Herron – CEO Sydney Opera House
  • Alison M. Friedman – Director Artistic, Performing Arts, West Kowloon Cultural District Authority
  • Alicia Adams – Vicepreședinte International Programming, John Kennedy Center for the Performing Arts
  • Matthias Woo – Director Executiv, Zuni Icosahedron, Hong Kong
  • Anthony Sargeant – CEO, Luminato Festival Toronto
  • Claire McColgan – Director, Culture Liverpool
  • Astrid Cora Fodor – Primarul Municipiului Sibiu
  • Constantin Chiriac – Președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
  • Robert Hanea – Fondator, Președinte și CEO Therme Group
  • Tateo Nakajima – ARUP Fellow (moderator)
  • Matt Atwood – Theatre Consultant, ARUP (moderator).

Aceștia sunt doar o parte dintre participanții la cea de-a treia ediție a evenimentului „Therme Forum”.

Printre subiectele discutate menționez importanța mediului construit în diferite comunități; modul în care aceste construcții modelează lumea artelor spectacolelor, prezentul și viitorul unei comunități; impactul pe care-l au aceste construcții asupra membrilor comunității și autorităților locale; investiția în clădiri mai bune și mai adaptate contextelor locale și recuperarea investițiilor; oportunitățile noilor spații, rolul și importanța diferitelor programe curatoriale în perspectiva interconectării spațiilor și comunităților, noile tehnologii care remodelează granițele dintre spațiul fizic, actor și spectator; noile tehnologii în materie de sunet (immersive sound – Soundscape) etc.

Yaroslava Babenchuk colaborează cu FITS încă din anul 1997, cunoaște dezvoltarea Sibiului și este implicată în evenimentul Therme Forum de la prima ediție, a reflectat foarte bine, în sesiunea de sâmbătă 20 iunie orele 14:00, nivelul de gândire și implicare necesare pentru a imagina și concluziona asupra unui asemenea spațiu.

De-a lungul celor trei ediții de Therme Forum găzduite de FITS s-a produs un volum foarte mare de informație relevanță construcției unui nou spațiu cultural în Sibiu, iar Teatrul Național “Radu Stanca” se situează, în mod firesc, pe poziția de principal beneficiar al acestor demersuri. Este o poziție firească pe care, de pe poziția de principal creator de spectacole și în contextul dat, au înțeles că trebuie să și-o asume activ. Nu îmi pot imagina o cale mai bună în abordarea unui asemenea subiect în care Constantin Chiriac (FITS și TNRS) și Robert Hanea (Therme Group) au reușit să implice cei mai importanți specialiști din domeniu cu scopul de a beneficia de cea mai relevanță experiență și informație în vederea construirii unui nou spațiu de spectacole. În privința acestui demers nu pot decât să mă înclin și să sper că în ceea ce privește spațiile destinate Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, lucrurile sunt acum mai clare decât erau înaintea primului eveniment Therme Forum.

Marea întrebare formulată de Yaroslava Babenchuk în închiderea evenimentului de sâmbătă, ora 14:00, chiar înainte de începerea sesiunii finale la care a participat și doamna primar Astrid Fodor, pune punctul pe i: „how do we involve into the process of thinking about what is going to happen in a performing arts facility that is about to be built, how do we involve the community? And why do we need to involve the community in a more active way?   …  How in thinking about sustainability of the facility, how do we engage people? … I think is really important to find a way for the comunity to be part of the conversation like this one.”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=522&v=f9KqX66j1_k&feature=emb_logo

Informații despre scopul și rolul acestei construcții apar în caietul de sarcini pentru contractarea studiului de prefezabilitate lansat de Primăria Municipilui Sibiu în luna august 2019:

  • „Centru multifuncțional cu funcțiuni principale culturale de genul: teatru, săli de spectacole și conferințe, evenimente.” (pg. 2 – Introducere);
  • sau „În cadrul centrului se propun în principal următoarele categorii de utilizări: săli de spectacole, conferințe, expoziții, întâlniri, congrese, simpozioane.” (pg. 2 – Introducere);
  • sau „nevoile organizațiilor de cultură care au nevoie de o nouă facilitate care să poate sprijini activitățile lor existente și viitoare, inclusiv experimentarea artistică creativă, fapt care nu este posibil în prezent” (.pg 3 – Contextul achiziționării serviciilor);
  • sau “Prezentarea documentației tehnice (studiul de prefezabilitate) necesare, elaborată în mod adecvat și complet, conform cerințelor. Cunoașterea gradului de complexitate al investiției, precum și necesitatea dimensionării acesteia și a gradului de sustenabilitate. Continuarea creșterii economice a municipalității prin susținerea industriilor creative și crearea unui pol cultural regional și național, după caz” (pg. 5 – Factorii interesați și rolul acestora)
  • sau “Construcția unui centru cultural multifuncțional adecvat cerințelor și necesităților actuale și viitoare”. (pg. 5 – Factorii interesați și rolul acestora)
  • sau „Organizarea de consultări cu factorii interesați esențiali, în vederea elaborării viziunii și obiectivelor proiectului”. (pg. 7 – 3.4 Serviciile de îndeplinit / Conturarea viziunii și obiectivelor proiectului / 1.3)

La pg. 11 Conturarea viziunilor și obiectivelor proiectului / B. Documentul de viziune, suntem informați că Prestatorul are 21 de zile de la semnarea contractului pentru “elaborarea proiectului de Document de viziune”.

Rămâne de văzut modul în care se va realiza acest dialog între reprezentanții primăriei, cei care se ocupă de viziunea asupra acestui spațiu, și reprezentanții comunității sau comunităților, pentru că există posibilitatea să fie identificate mai multe comunități. 

Putem avea o comunitate formată din instituțiile creatoare de spectacole din Sibiu, cu nevoile lor specifice, precum Teatrul de Balet și Ansamblul Folcloric Profesionist „Cindrelul-Junii Sibiului”, ambele având spații de repetiții, dar fără a avea un spațiu de creație și prezentare spectacole. Aici putem adăuga și alte instituții de cultură (Filarmonica Sibiu, Teatrul Gong Sibiu etc.) care au și pot dezvolta produse culturale (spectacole, festivaluri etc.) care depășesc capacitatea spațiilor și scenelor lor și adesea caută găzduirea proiectelor în alte spații mai generoase.

Putem avea o comunitate formată din și în jurul operatorilor culturali de pe agenda culturală și a altor operatori culturali locali, naționali sau internaționali. Construcția unui spațiu cultural care i-ar exclude pe aceștia din comunitate, neoferindu-le posibilitatea să își manifeste necesitățile, gândurile și cunoștințele cred că ar fi un lucru dezastruos pentru comunitate și trist pentru istoria Sibiului.

Putem avea o comunitate formată în jurul agențiilor, tour-operatorilor și organizatorilor de conferințe, congrese, simpozioane, expoziții, întâlniri etc. Și aceștia au nevoile lor specifice și e important să ținem cont de ele în contextul în care acest spațiu îi vizează direct.

Putem avea o comunitate formată în jurul turneelor care își pot stabili acest spațiu ca pe un reper permanent de luat în considerare în turneele organizate. Organizatorii de turnee se orientează spre spații eficiente. Accesul facil pentru montarea și utilarea spațiilor conform designului evenimentului, configurarea spațiului destinat publicului și locurile de parcare destinate „caselor mobile” ale artiștilor sunt doar câteva criterii care pot hotărî soarta unui asemenea spațiu că destinație de inclus sau de exclus din listele organizatorilor de turnee.

Putem avea o comunitate formată în jurul unui demers curatorial care să aducă în acest spațiu creații culturale importante în context internațional și acoperind toată sfera artistică. Pe lângă programul teatrului și al organizatorilor care vor închiria săli ale acestui spațiu pentru a-și prezenta evenimentele, cred că este foarte important ca acest spațiu să creeze și să curatorieze un program de evenimente și spectacole menit să plaseze acest spațiu în galeria de lux a centrelor culturale de talie și renume internaționale. Crearea unor evenimente care în timp să devină repere culturale, găzduirea de spectacole, creatori artistici consacrați și posibili exponenți ai curentelor artistice noi sau inovatoare sunt esențiale pentru însuflețirea acestor spații și pentru publicul și comunitățile formate în jurul acestora.

Putem avea o comunitate formată în jurul unui demers de încurajare a creației și experimentării artistice și prin facilitarea accesului la diverse spații de creație, repetiție și prezentare. Aceasta este, probabil, o șansă unică ce ar putea viza atât creatorii independenți, cât și mediul universitar. Spații care să ofere șansa ca artiștii, creatorii de noi mijloace de expresie artistică, studenții și tehnicienii să creeze, experimenteze și cerceteze, spații care se pot dovedi a fi esențiale sănătății și spiritului centrului cultural și comunităților formate în jurul acestuia.

Și în final avem cea mai importantă comunitate, cea formată din locuitorii Sibiului pe care sperăm să-i putem implica activ în viața și dinamica acestui spațiu. Ce-și dorește comunitatea de la acest spațiu nu am cum să știu. Pot doar să sper că cei care veghează asupra acestui proiect își propun să afle. Pot spune ce-mi doresc eu sau cum îmi imaginez eu ca această construcție ar deservi comunitatea așa cum o percep eu după douăzeci de ani de activitate în domeniul cultural în Sibiu. Îmi imaginez un complex arhitectural împărțit în două entități cultural-administrative. Prima entitate este Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu care va beneficia și administra spațiile necesare conform propriei viziuni. A doua entitate va purta un nume, să zicem Centrul Cultural Sibiu, și va avea și administra spațiile necesare conform viziunii rezultate în urma dialogurilor și consultărilor grupurilor de specialiști (ideal ar fi să fie aceiași care creează viziunea asupra spațiilor teatrului)  și a membrilor comunităților descrise mai sus. În privința teatrului lucrurile sunt clare, ei își vor administra propriile spații, vor programa spectacolele proprii și vor găzdui alte spectacole și evenimente în limita spațiilor și timpului disponibil. Fiind o instituție subordonată Consiliului Local Sibiu, închirierea propriilor spații va reprezenta o nouă sursă de venit, una atât de necesară în noul context de administrare a unui spațiu atât de complex.

Centru Cultural Sibiu este o entitate nouă, care va fi creată cu scopul de a administra spațiile destinate creației și găzduirii spectacolelor și evenimentelor celorlalte instituții culturale ale orașului (care nu beneficiază de propriile săli de spectacol), spectacolele și evenimentele operatorilor culturali locali, naționali și internaționali, congrese, conferințe, simpozioane, spectacole aflate în turneu, creațiile și experimentele diferiților artiști locali, naționali și internaționali, propriul program de spectacole și evenimente conform viziunii curatoriale menite să plaseze acest spațiu pe orbită culturală internațională și să deservească necesitățile comunității sibiene așa cum rezultă ele din dialogurile și consultările care sper să se producă periodic în acest scop. Misiunea dificilă pentru creatorii viziunii acestui spațiu este să realizeze un spațiu suficient de versatil încât se găzduiască o mare paletă de evenimente și spectacole existente deja la nivelul comunității și care au nevoie de spații de desfășurare propice (balet, spectacole folclorice, fashion, conferințe internaționale, operă, concerte simfonice și din alte genuri muzicale, expoziții, evenimente gastronomice, târguri etc.) în corelare cu viziunea pe termen lung a acestui spațiu care va trebui să găzduiască și alte tipuri de spectacole și evenimente într-o manieră cât mai eficientă. Cel mai probabil, discuțiile de asumare a construcției acestui spațiu vor guverna în jurul resurselor bugetare anuale necesare funcționarii acestui spațiu și posibilitatea ca în viitor el să funcționeze într-un regim managerial supus sustenabilității.

Cred că este vital ca cei care veghează asupra acestui proiect să nu rateze această șansă unică în istoria Sibiului. Șansa ca Sibiul să-și construiască primul spațiu destinat spectacolului și evenimentelor din proprie inițiativă și conform dorințelor proprii. Șansa ca Sibiul să aibă, în sfârșit, spațiile necesare dezvoltării culturale în care a investit, la care lucrează și după care tânjește de prea mult timp.

De modul în care va arată și va deservi comunitatea acest spațiu sunt răspunzători o mână de oameni care poartă pe umeri toată responsabilitatea și presiunea demersurilor de stabilire și avizare a viziunii asupra acestui spațiu. Tot ei sunt cei care pot culege laurii rezultatelor și pot alege modul în care istoria Sibiului și-i va aminti pentru eternitate.

 

Citeşte şi

Niciun Rezultat

Pagina căutată nu a fost găsită. Încercați o căutare mai profundă sau folosiți navigarea de deasupra pentru localizarea postării.

Follow

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *